۱۳۹۵ اردیبهشت ۱۲, یکشنبه

سفیر دادخواهی جوانان کیست؟

داشتم در لابه لای مقالات انترنتی چیزهایی را می خواندم که چشمم به خبر جالبی خورد. در این خبر که در وبسایت شبکه اطلاع رسانی افغانستان به نشر رسیده آمده است که قربان علی حقجو به عنوان سفیر دادخواهی جوانان تعیین گردیده است. در کنفرانسی با نام تعهد ملی برای توانمند سازی جوانان از سوی موسسه اندیشه افغان برای تغییر و توسعه با حضور محترم محمد قربان حقجو رییس عمومی اداره حمایه سرمایه گذاری افغانستان آیسا، محترم کمال سادات معاون امور جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ. متن پایین برگرفته از این وبسایت است. 
محترم محمد قربان حقجو رییس عمومی اداره حمایه سرمایه گذاری افغانستان آیسا، نیروی بشری مسلکی و تحصیل کرده را عامل اصلی رشد اقتصادی یک کشور دانست. آقای حقجو گفت: شماری از کشورهای جهان به سبب نداشتن نیروی بشری مسلکی و تحصیلکرده، با وجودی که منابع طبیعی سرشار دارند در زمره کشورهای فقیر هستند و می توان مثال این گونه کشورها را در قاره آسیا، آفریقا و امریکای جنوبی مشاهده کرد.

محترم حقجو بر ایجاد مکانیزم، سیستم و استراتیژهای موثر که چشم انداز درازمدت انکشافی داشته باشد تاکید کرد و افزود که چین و هند با تدوین چنین استراتیژی های به شکوفایی اقتصادی رسیدند. رییس عمومی اداره آیسا افزود: گرچه افغانستان دارای منابع طبیعی سرشار و نفوس جوان است اما به دلیل نبود مکانیزم مدیریتی مناسب، نتوانسته که از این فرصت ها استفاده کند. وی گفت: اداره آیسا نقش کلیدی در راستای ایجاد جای کار دارد و در حال تدوین استراتیژی ملی سرمایه گذاری که در آن مشکلات فرا راه اشتغال زایی گنجانیده شده و راه های حل آن نیز جستجو گردیده است، می باشد.

وی تاکید کرد که اداره آیسا تلاش دارد تا با جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی زمینه‌ کار را برای جوانان ایجاد کند. رییس عمومی اداره آیسا همچنان از ایجاد مرکزی زیرنام خلاقیت در این اداره خبر داد و گفت: این مرکز برای کسانی که اندیشه سرمایه گذاری داشته اما پول ندارند، شریک سرمایه گذار پیدا می کند. در ادامه، بانو ناهید فرید نماینده مردم در پارلمان بر متعهد بار آوردن جوانان تاکید کرد. بانو فرید گفت: باید کوشش شود تا جوانان را از لحاظ فکری، سیاسی و فرهنگی متعهد به بار بیاوریم و احساس مسوولیت را برای آنان انتقال بدهیم.

وی همچنان گفت: شماری از جوانان ابزار بازی های سیاسی قرار می گیرند که نگران کننده است. در پایان کنفرانس، محترم عبدالجبار صافی معاون انجمن صنایع کابل، از جوانان خواست تا برای ترویج استفاده از تولیدات داخلی تلاش بیشتر کنند. وی افزود: رشد بخش صنعت سبب ایجاد جای کار برای هزاران جوان خواهد شد. در پایان مراسم نیز، مسوولان موسسه "ATDC" برای محمد قربان حقجو رییس عمومی اداره آیسا و بانو ناهید فرید نماینده مردم در پارلمان تندیس سفیر افتخاری دادخواهی جوانان را اعطا کردند.قربان حقجو، سفیر دادخواهی جوانان

جالب اینجا است که این وبسایت با این همه نقل قول از او به گونه یی طرفداری و هواخواهی خود را اعلام کرده است. از این جالبتر آنکه کمتر کسی از این موضوع اطلاع دارد که چنین کسی که چنین سابقۀ سیاسی و کارکرد سیاسی دارد می اید و صدای دادخواهی جوانان می شود - جوانانی که به مدنیت بیشتر اعتقاد دارند تا وعده های سیاسی. در ضمن، این جوان در هیچ فعالیت مدنی دیده نشده، در هیچ دادخواهی صدایش را کسی نشنیده و هیچ تصویری از او به نشان حمایت از حضور جوانان کسی ندیده است. این هم یک تصمیم خودخواستۀ دولت است، اما باید مثبت اندیشید و امیدوار بود که این پست نو و جایگاه جدید بتواند کمکی مثبت برای جوانان بکند و آینده یی سبز را برای آنان ایجاد نماید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر